Jordaan Papers, de krant voor wakker Amsterdam
Uitagenda -
VanGoghMuseum

Hockney schildert 'Bloeiende meidoorns langs de Romeinse weg'. Foto: JP Gonçalves de Lima

Hockney zet het Van Gogh in het zonnetje

In het Van Gogh Museum is het dankzij de kleurrijke kunst van David Hockney Lente. De tentoonstelling The Joy of Nature laat de parallellen zien tussen de kleurrijke schilderijen van Hockney en het werk van Vincent van Gogh. Hockney heeft veel van zijn idool Van Gogh geleerd. Ook hij haalt veel inspiratie uit de natuur en experimenteert met perspectief. Maar zijn vaak met digitale hulpmiddelen als de Ipad geconstrueerde werk oogt vlak als je het vergelijkt met de olieverfschilderijen van de meester. Van Gogh had veel meer verstand van kleurgebruik, oppert Hockney in een van zijn interviews: Als hij 10 jaar langer had geleefd, was hij wellicht ook schatrijk geworden. Hockney is nu een gewild kunstenaar. Vorig jaar werd zijn Portrait of an Artist bij Christie's in New York geveild voor een recordbedrag van 90,3 miljoen dollar.

Grachten zonder plastic

plastic whale

Plastic Whale bestaat uit vissers met een missie die de Amsterdamse grachten plastic vrij willen maken en de opgeviste plastics recyclen.

Tale of Hidden Histories in Eye Filmmuseum

A Tale of Hidden Histories laat zien hoe kunstenaars film en video, maar ook bijvoorbeeld diaprojectie, documenten, foto’s en geluid inzetten om verhalen over de geschiedenis te onderzoeken, deconstrueren en ‘ontmaskeren’. Zij gebruiken deze technieken om de subjectiviteit van historische bronnen en de beperkingen van het geheugen bloot te leggen. Zo onderzoeken zij de constructie van verhalen en hoe verhalen veranderen wanneer ze uit verschillende perspectieven worden verteld en ‘her-teld’.

EYE Filmmuseum

Chia-Wei HSU, Drones, Frosted Bats and the Testimony of the Deceased

De Jordaan huilt ...

De sfeer in de Jordaan (en de rest van de stad) wordt de laatste jaren danig verpest door een overkill aan toeristen, aangetrokken door de goedkope belastingvrije vliegtickets. Ze blokkeren de wegen en ademen een verstikkende vliegtuig- en wietwalm over de stad. De nachtrust van de bewoners wordt tot in de late uurtjes verstoord. Dankzij het beleid van D66 en het huidige groene college is de omgeving van de Jordaan een toeristische trekpleister en uitgaanscentrum geworden. De Prinsengracht ter hoogte van het Anne Frankhuis is inmiddels verloren gebied. De nabijgelegen Jordaan zal er echter ook aan moeten geloven. Amsterdammers die vinden dat de openbare ruimte in toenemende mate wordt geschoffeerd, krijgen geen gehoor. Bewoners en horeca leven steeds meer schurend langs elkaar: terwijl ze juist samen met architecten, stedelijke ontwikkelaars, kunstenaars en middenstanders in gesprek moeten geraken over hoe de Jordaan van de toekomst er uit moet zien! Dat vergt wel moedig politiek beleid in plaats van louter keuvelen met commerciële partijen en met oogkleppen op toelaten dat winkels en horeca weggepest worden door huurverhogingen van investeerders en andere huisjesmelkers en vervangen worden door toeristische nepwinkels en vapeshops die dienst doen als witwasserij.

lucht foto van de Jordaan vanaf de Westertoren

luchtfoto's van de Jordaan vanaf de Westertoren

van gogh museum

Maria Lassnig, Dame mit Hirn, 1990

De realiteit van Maria Lassnig in het Stedelijk

De Oostenrijkse Maria Lassnig (1919–2014) wordt gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw. Maria Lassnig was natuurlijk getekend door de naoorlogse morus van haar tijdgenoten. Geboren in het Wenen van 1919 groeide ze op tijdens de teloorgang van het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en kwam tot wasdom tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar rebelsheid was zoals bij vele tijdgenoten niet alleen maatschappelijk- maar vooral ook van psychologische aard. Dat laatste komt tot uiting in haar vele naakten, zelfportretten waarop ze zichzelf, ongeacht haar leeftijd, ongecensureerd portretteerde. Bewustwording van het lichamelijke en de relatie tot de wereld en de samenleving staan bij haar hoog in het vaandel. Ze was in die zin een pure feministe zonder de wens om dusdanig gedefinieerd te worden. Ze schreef er zelf over: “Ik zocht naar een realiteit die meer in mijn bezit zou zijn dan de buitenwereld en vond deze in de vorm van de door mij bewoonde lichaamsbehuizing. ” Er zijn zoveel manieren van zijn! Tot 12 augustus is de tentoonstelling Maria Lassnig – Ways of Being in het Stedelijk Museum.

Europa moet zich opnieuw uitvinden

Mens in de Markt

De eurocrisis en de klimaatcrisis hebben de heersende waarden van de Europese Unie getoond. Het draait om de grote ondernemingen en de financiële markten. De kosten van de neo-liberale markt worden afgewenteld op de bevolking. Het vertrouwen van de Europese burgers is opgeofferd, zegt Geert Mak. 'Eén van de grootste problemen is dat de mens steeds meer wordt weggegomd. Als een dikke laag teer kruipt een management­cultuur over ons continent die alleen nog rekening houdt met cijfers ...'.

Amsterdam richt haar ogen op de IJ-oevers

Samen met de Tolhuistuin, een dependance van het concertpodium Paradiso, het voormalige havengebied van NDSM, de broedplaats voor vernieuwers A-Lab, de Breitner Academie van de Hogeschool voor de kunsten en de A'dam Toren maakt het Filmmuseum een culturele toplocatie van Amsterdam Noord aan het IJ. De combinatie van het aanbod moet ervoor zorgen dat de Amsterdammers weer naar de noordelijke IJ-oever komen; een plek die jarenlang afgesloten was door de Shell-vestiging.

EYE Filminstituut

Filmmuseum EYE en toren Overhoeks


Vakmanschap in de Jordaan overlast vliegtuigen Schiphol De metro NZ-lijn in Amsterdam