Jordaan Papers, de krant voor wakker Amsterdam
Uitagenda -
holland-festival

Trio Da Kali speelde samen met het Kronos Quartet in het Muziekgebouw aan het IJ.

Sprankelende klanken in het Muziekgebouw

Het Holland Festival biedt de hele maand juni een veelzijdig boeket aan voorstellingen in de Amsterdamse theaters. Hoogtepunt van 17 juni was het concert van het Kronos Quartet met het Malinese Trio Da Kali in het Muziekgebouw. Het strijkkwartet Kronos staat al vele jaren garant voor kwaliteit, maar ook verrassing. Telkens weer weten ze verschillende muziekstijlen met elkaar te verbinden. Dit keer vermengen ze hun Westerse muziek met Malinese klanken uit de griottraditie van het Trio Da Kali. Het supertrio uit Mali bestaat uit muzikaal leider Fodé Lassana Diabaté op de balafoon (xylofoon), zangeres Hawa Kassé Mady Diabaté en Mamadou Kouyaté op de bas ngoni (luit). Ze komen alle drie uit een griot familie en 'beloven' met hun muziek de traditie van het 13e eeuwse Malinese keizerrijk in leven te houden. Ze speelden een selectie van nummers van hun met Kronos opgenomen album Ladilikan. Ondersteund door de Afrikaanse klanken van de balafon en bas-ngoni en de zoete Westerse strijkers van Kronos, weet de meeslepende, verhalende stem van de zangeres Hawa Kasse Mady Diabaté het publiek telkens weer te boeien.
Er is tijdens het festival veel aandacht voor de componist George Benjamin met o.a. zijn nieuwe opera Lessons in Love and Violence en zijn opera Written on Skin. Het dansprogramma wordt aangevoerd door Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, dat voor het eerst met een nieuwe avondvullende productie komt van Dimitris Papaioannou: Neues Stück 1.

Van Gogh in de ban van Japanse kunst

Kleurrijke houtsnijwerken van 19e eeuwse Japanse kunstenaars als Katsushika Hakusai illustreren de tentoonstelling Van Gogh & Japan en laten zien hoe Van Gogh zich liet inspireren door deze verfijnde kunst. Voor deze tentoonstelling in het Van Gogh Museum zijn naast de Japanse kunstwerken wereldwijd schilderijen en tekeningen verzameld, waaronder het Zelfportret met verbonden oor (1889), een schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland te zien was.

van gogh museum

Vincent van Gogh, Zelfportret met verbonden oor

Alex van Warmerdam poseert in het EYE

EYE Filmmuseum

Tot 2 september is de tentoonstelling L’histoire kaputt van Alex van Warmerdam te zien in het EYE Filmmuseum. Het is een eigenzinnige solo waarin personages, objecten en situaties tot leven komen in een raadselachtige, strak geënsceneerde setting, omkleed met groot geprojecteerde scènes uit Van Warmerdams films.

Amsterdam richt haar ogen op de IJ-oevers

Samen met de Tolhuistuin, een dependance van het concertpodium Paradiso, het voormalige havengebied van NDSM en de Toren Overhoeks maakt het Filmmuseum een culturele toplocatie van Amsterdam Noord aan het IJ. De combinatie van het aanbod moet ervoor zorgen dat de Amsterdammers weer naar de noordelijke IJ-oever komen; een plek die jarenlang afgesloten was door de Shell-vestiging.

EYE Filminstituut

Filmmuseum EYE en toren Overhoeks


Stedelijk Museum

Günther Förg, Ohne Titel, 1991.

Günther Förg verkleurt het Stedelijk

Tot 14 oktober is in het Stedelijk Museum de tentoonstelling A Fragile Beauty van de Duitse kunstenaar Günther Förg te zien. Hij combineert in zijn installaties verschillende disciplines als schilder- en beeldhouwkunst en fotografie, zonder ergens meesterlijk in te worden. Hij was vooral conceptualist en geobsedeerd in het 'uitlokken' van effect die verschillende kunstvormen en vooral kleur onderling teweeg brengen. Hierbij schuwt hij niet met een knipoog gebruik te maken van impressies van Piet Mondriaan of iconische werken als La Perruche et la Sirene van Henri Matisse en het Zwart Vierkant van Malevitsj.
Tot 27 augustus zijn ook enkele zalen gereserveerd voor de tentoonstelling Coded Nature van Studio Drift met als hoogtepunt een immens zwevend blok beton dat de werkelijkheid zoals wij die ervaren ter discussie stelt.

Scheepvaartmuseum toont Blaeu's wereldkaart

Een van de topstukken van het Scheepvaartmuseum is de wereldkaart van de cartograaf Joan Blaeu uit 1648. Na lange tijd is deze weer voor publiek te zien in de toonstelling Blaeu's wereld in kaart, meester-cartograaf in de Gouden Eeuw. De imposante kaart toonde destijds in de Gouden Eeuw de meest actuele kennis van de wereld. Van deze versie van de kaart, met tekst van Blaeu en een nieuwe plaat voor China, is er maar één ter wereld. De tentoonstelling belicht de meest verrassende details, de politieke context en vertelt meer over de Amsterdamse firma Blaeu.

Scheepvaartmuseum

kaart in de Gouden Eeuw van cartograaf Blaeu

De Jordaan van de toekomst

De Jordaan is de laatste jaren in toenemende mate een toeristische trekpleister en uitgaanscentrum geworden. Dat brengt een hoop gezelligheid, maar ook overlast met zich mee. De horeca eist ruimere mogelijkheden voor terrassen. Bewoners vinden dat de openbare ruimte in toenemende mate wordt geschoffeerd door uitdijende terrassen, afval en bergen fietsen van horecabezoek en klagen over geluidsoverlast in de nacht. Het probleem is dat bewoners en horeca steeds meer schurend langs elkaar leven: terwijl ze juist samen met architecten, stedelijke ontwikkelaars, kunstenaars en middenstanders in gesprek moeten geraken over de rol die de Jordaan kan spelen in Amsterdam: hoe de Jordaan van de toekomst er uit moet zien!

lucht foto van de Jordaan vanaf de Westertoren

luchtfoto's van de Jordaan vanaf de Westertoren

Europa moet zich opnieuw uitvinden

Mens in de Markt

De eurocrisis heeft ons de heersende waarden van de huidige Europese Unie getoond. 'Het draait om de financiële markten. Daarvoor is het vertrouwen van de Europese bevolking opgeofferd,' zegt Geert Mak. 'Eén van de grootste problemen is dat de mens steeds meer wordt weggegomd. Als een dikke laag teer kruipt een management­cultuur over ons continent die alleen nog rekening houdt met cijfers ...' Vluchtelingen worden in Fort Europa tot untermenschen gedegradeerd.


Vakmanschap in de Jordaan overlast vliegtuigen Schiphol De metro NZ-lijn in Amsterdam